tisdag 31 december 2013

Årssammanfattning 2013

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut? 
Åkte på husvagnssemester, två gånger faktiskt. Med en treåring och en nyfödd kan man ju tro att det skulle vara jobbigt, men det var faktiskt supermysigt. Vi sov bland annat på två campingar som vi absolut vill besöka igen: Bergafjärdens Camping utanför Sundsvall och Orsa Camping i Orsa. Rekommenderas!


Genomdrev du någon stor förändring?
Tja, jag drev ju ut en till bebis ur kroppen och förvandlade oss tre till en familj på fyra. Det är väl en stor förändring om något? Annars var det väl att vi på kort tid gått från två katter och en hund till inget djur alls i hemmet. Sista katten flyttade under hösten.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, flera stycken faktiskt. Både för första och andra gången.

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas? 
7 maj föddes Lovisa Agnes Cecilia, så det datumet kommer jag förstås alltid komma ihåg. Även 25 maj då Ludvig blev blöjfri helt på eget initiativ och 8 november då Lovisa kunde börja bitas med sina två första tänder.


Dog någon som stod dig nära?
Ja, min morfar dog den 3 april. Klippan i mitt liv, den stora tryggheten. Mannen med glimten i ögat och det bullrande men samtidigt lite hesa skrattet, som gjorde allt för sin familj och för byn han levde i. Saknad och älskad för alltid. Jag kommer alltid minnas telefonsamtalet från mamma, hennes kvävda "Hej..." och hur jag på en millisekund förstod vad som hade hänt och med ett bedjande "Nej!" önskade att mamma skulle säga att jag missförstått totalt. Hur vi under en stund inte sa något alls, utan bara grät tillsammans - i en varsin del av landet. Inget missförstånd. Så 3 april är också ett datum som sitter inpräntat i minnet för resten av livet.

Vilka länder besökte du?
Vad jag vet har jag hållit mig inom landets gränser i år. Skittråkigt.

Bästa köpet?
Matsalsstolarna. Så underbart sköna och snygga så man vill nästan aldrig gå från bordet. Man känner i alla fall inte behovet av att göra det längre, som man gjorde förr (pga träsmak där bak).

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Alla framsteg som Ludvig har gjort när det gäller talet, att Skellefteå AIK på tredje försöket tog det efterlängtade SM-guldet, att vi tre blev fyra och att vädret var så bra i somras.


Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014? 
Resor. Mera resor, både utomlands och inom Sverige. Fast inom Sverige reste jag i och för sig rätt mycket, så det är väl framför allt utlandsresor jag vill ha. Jag törstar efter världen. Uttorkad är jag.

Vad önskar du att du gjort mer? 
Badat. Utomhus.


Vad önskar du att du gjort mindre? 
Slösurfat.

Favoritprogram på TV? 
Game of Thrones, På Spåret och Grey's Anatomy.

Bästa boken du läste i år? 
Har nog inte läst några böcker i år, vad jag minns i alla fall. Däremot har jag lyssnat på rätt många och då väljer jag hela Femtio nyanser-serien som bästa "läsupplevelse". Så bra att jag lyssnat igenom alla tre böckerna två gånger. Totalt cirka 135 timmars lyssning.

Vad var din största framgång på jobbet 2013? 
Eftersom jag inte jobbar får det bli något som rör pluggandet istället, och då blir väl den största framgången att jag hade precis alla rätt på ett statsvetenskapsquiz i september. Vi var fem stycken av 71 elever som hade det, så ja, jag var (och är) ganska nöjd med det faktiskt.

Största framgång på det privata planet? 
Att vi lyckats få en till helt fantastisk unge som tillsammans med sin storebror lyser upp de mörkaste av dagar. Och att vi faktiskt lyckades genomföra husvagnssemestern utan några större missöden.


Största misstaget? 
Jag vet inte? Kommer inte på något stort misstag just nu.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
De första fem månaderna var jag rätt ledsen faktiskt, men efter det har kurvan pekat uppåt.

Vad spenderade du mest pengar på? 
Huset. Men det är det ju värt, speciellt eftersom vi fick en ny (högre) värdering på det.

Något du önskade dig och fick? 
En frisk och fin liten flicka.


Något du önskade dig och inte fick? 
Det har inte rullat in några miljoner på kontot tyvärr.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013? 
Åt croissanter och nutella till frukost, hängde med mormor, mamma och barnen samt hade födelsedagsmiddagspicknick i parken. Finfin födelsedag!


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Träning.

Vad fick dig att må bra? 
Min spontana minisemester i Uppsala. Några nätter på hotell och varma, soliga dagar och ljumma kvällar i min hemstad tillsammans med min bästa vän var verkligen precis vad jag behövde just då, och jag kom hem som en mycket gladare och piggare människa.


Vem saknade du? 
Saknar alltid min familj och önskar så mycket att de bodde närmare så att vi kunde ses precis när lusten faller på. Men så är det inte tyvärr.

De bästa nya människorna du träffade? 
Har träffat ett gäng trevliga mammor och pappor genom diverse föräldragrupper.

Mest stolt över? 
Mina barn. Alltid. Min familj. Och mig själv, för att jag tog mig och graviditeten i mål och klarade förlossningen galant. Så galant att jag skulle kunna tänka mig att göra det igen, om jag bara slapp vara gravid en gång till.


Högsta önskan just nu? 
Absolut högsta önskan är att det blir sommar imorgon. Men eftersom det inte är särskilt realistiskt så önskar jag mig faktiskt några minusgrader och lite snö, så att Ludvig kan åka skidor, kälke, pulka, bob och skridskor.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag vill ta hand om mig själv bättre, både när det gäller mental och fysisk hälsa. Dessutom tänker jag dra ned på den onödiga datortiden och försöka leva mer i nuet. Jag hoppas att jag kan hålla det också, för det skulle fler än jag vinna på.

1 kommentar:

  1. Du har verkligen haft en härligt 2013 med undantag av din morfar då. Önskar dig all lycka 2014. Kram

    SvaraRadera