torsdag 2 januari 2014

Väldokumenterade barn.

Nytt år, nya möjligheter. Jag vill städa, rensa, fixa, organisera och har således tagit tag i datorn eftersom den är det enda jag kan fixa med nu när vi är på semester. Började med skrivbordet. Mitt skrivbord på datorn blir alltid så himla stökigt och plottrigt för att jag sparar massa bilder och inte orkar lägga dem i mappar osv, trots att jag blir skitstressad av att ha ett stökigt skrivbord. Men nu är det fint och överskådligt igen.

Fotot på barnen har Sara Marklund tagit.

Nu tänkte jag att jag skulle gå vidare och rensa lite bland de cirka 20.000 foton (sedan 2010) jag har på datorn, men det kändes lite överväldigande. Så jag gjorde mappar och delade in åren halvårsvis och tänkte att ett halvår i taget kanske är lättare.

Första halvåret 2010 gick snabbt att gå igenom, bara cirka 230 foton (fast det saknas ett gäng). Plättlätt ju! Nästa halvår togs det visst 1533 foton, lite mer att bita i alltså men överkomligt. Därefter 2229, 2052, 1844, 1868 och 3224. Men det sista halvåret, juli-december 2013, har jag tagit 4421 foton! Inte fullt lika överkomligt alltså. Får eventuellt rensa på månadsbasis istället.

Den som säger att man knäpper mindre foton för varje barn har alltså fel. Två barn = dubbelt så många foton. Hos oss i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Kul att du börjat blogga igen. Oj vad du fotograferar. Men det är kul, det håller jag med om. Önskar dig lycka till med ditt sorterande. Kram

    SvaraRadera
  2. Vi sorterar årsvis och i det månadsvis och jag tycker det är suveränt! Dock väldigt mycket lättare om mån gör det lite mera ofta :-)

    SvaraRadera