tisdag 16 april 2013

Att packa en BB-väska

Det här med BB-väskan tycks vara något magiskt för de allra flesta blivande mammor, när man har packat väskan känner man sig både mer redo och närmare målet på något vis. Egentligen är det nog en aning överdrivet att göra listor och packa väskan flera veckor i förväg, för egentligen - jag menar EGENTLIGEN - behöver man ju inte alla dessa saker. Egentligen. Men det är ändå en rätt skön känsla: man har något att göra, man får förbereda och ge sig hän åt "boandet" och det är ju ganska harmlöst liksom.

Jag har tittat igenom packlistan jag gjorde inför Ludvigs ankomst och ändrat lite utefter vad som användes och inte användes, och helt enkelt vad jag tycker är viktigt idag (som i nu, inte just bara idag).

Mamma
Tofflor
Myskläder
Tjockare tröja/kofta
Sportbehå
Trosor
Sköna strumpor
Toalettartiklar (tandborste, tandkräm, hudkräm, hårborste, hårsnodd, Försvarets hudsalva, tvål, ansiktskräm och smink)
Bindor
Energi (godis, fika, frukt) 
Dryck (vattenflaska, juice, färdiga smoothies?) 
Tidsfördriv (bok, surfplatta och kortlek)
Mjukt toalettpapper

Pappa
Inneskor/tofflor
Myskläder
Tjockare tröja/munkjacka
Kalsonger
Strumpor
Toalettartiklar (tandborste, tandkräm, tvål och ansiktskräm)
Linser och glasögon
Fika och dryck
Tidsfördriv (bok)

Lillasyster
Två bomullsmössor och en stickad mössa
Två bodys
Två par byxor
En tunn overall eller kofta
Två pyjamasar
Två par strumpor
En filt
Flaskor och ersättning
Napp

Övrigt
Kamera, videokamera, laddare och överladdningskabel till dessa
Mobiler och laddare
Papper och penna (kan vara bra att ha) 
MVC-mappen
Förlossningsbrev
Plånböcker (legitimation och kort/pengar)

Eftersom jag misstänker att vi inte kommer vilja vara kvar längre än absolut nödvändigt den här gången (med tanke på Ludvig) så är det ju en absurt lång lista egentligen. Men å andra sidan, man vet ju aldrig - vi kanske måste stanna en dag eller två extra av någon anledning. Förra gången blev vi ju kvar två dygn och jag fick inte åka hem tidigare än så p g a blodförlusten. Det är ju en sak som skulle kunna hända den här gången också (hoppas inte!), så då kan det ju vara skönt att ha allt på plats och inte behöva ödsla massa tid på att skicka hem maken hela vägen till Sjöbotten (bättre att han håller sig på BB och/eller med Ludvig hos svärföräldrarna liksom).

Lite lustigt är det också, detta med tidsfördriv. Vad jag kan minnas var jag inte ett dugg intresserad av något jäkla tidsfördriv under förra förlossningen, och efteråt ville man ju bara ligga och stirra på Ludvig. Förundras, njuta, lukta, pussa, smeka.
Så vad jag ska med t ex en kortlek att göra har jag ingen aning om, men ja.
Den tar ju så liten plats ändå.

Så nu är det bara att packa på!

6 kommentarer:

  1. Mvc mappen, vad innehåller den?
    Och nej det där med tidsfördriv va helt onödigt för oss med Alma. Kanske nån tidning att slötitta i :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst gick det ganska fort med Alma, från det att ni kom in?
      MVC-mappen innehåller journal, blodgruppering, namn/personnummeretiketter, förlossningsbrev... Och inget mer vad jag kommer ihåg just nu :-)

      Radera
    2. Vad har du skrivit i ditt förlossningsbrev? *nyfiken*

      Radera
    3. Jag har tagit upp mycket om förra förlossningen, vad som var bra och vad som var mindre bra. Vad jag vill ha hjälp med och vad jag kan tänka mig för smärtlindring. Och så har jag skrivit att jag föredrar sen avnavling och att maken ska klippa navelsträngen. Och att jag inte ska amma och att det är ett välgrundat beslut som det inte är någon idé att diskutera med mig.

      Radera
  2. Jo det gjorde det och jag inser just när jag läser ditt svar att det faktiskt kan behövas tidsfördriv innan bebisen är född, det har jag som inte tänkt på.
    Ok för jag hade nog inte med mig nått sånt in, endast mitt körkort men det va det ingen som kollade på. Och jag har ju en ovanlig blodgrupp så det hade ju kanske varit bra. Hade du allt detta med Ludvig oxå? Jag tänker om det är nytt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade det med Ludvig också. Allting finns ju egentligen i datasystemet, men de vill att man ska ha med sig allt så att det är lätt att hitta informationen. Har aldrig hört om att man inte ska ha med sig sånt :-)

      Det var ingen som kollade min legitimation heller vad jag kan minnas.

      Radera