torsdag 7 februari 2013

Sextio frågor och svar om mig

1. Hur gammal är du? 28 år, 5 månader och 11 dagar.

2. Hur gammal känner du dig? Oftast känner jag mig yngre än vad jag är, typ 24-25 kanske. Konstigt kanske, med tanke på att jag är gift och snart har två barn. Men alla andra känns liksom vuxnare och mognare på något vis. Svårt att förklara. Men ibland känner jag mig som 49, minst.

3. Vad har du gjort i dag? Vaknat, väckt Ludvig, klätt på Ludvig, gått till förskolan med Ludvig och lämnat honom där. Ätit frukost, tittat lite på tv, tvättat, städat, tagit mig en tupplur. Gått till förskolan och hämtat Ludvig, tittat på barnprogram, fixat och ätit middag, läst saga och nattat Ludvig. Och nu sitter jag i soffan och tittar på En plats i solen och drömmer mig bort.

4. Vilken film såg du senast? Oj, jag har ingen aning!? The Hobbit kanske? Den såg jag och maken på bio i mellandagarna i alla fall. Bra film, fantastiskt filmad. Men jag säger som jag sa om första LOTR-filmen - den känns väldigt mycket som en transportsträcka.

5. Vem ringde du senast? Maken. I tisdags. Men han svarade inte.

6. Är du besatt av någonting? Choklad.

7. Är du rädd för blod? Inte särskilt. Tur är väl det med tanke på att jag gillar vampyrfilmer/-serier.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? Just nu sitter jag i vår väldigt bekväma soffa i vårt väldigt inte-fina vardagsrum. Cremefärgade väggar, ek(?)parkett och möbleringen är inte alls som den ska vara.

Det enda som är fint och bra med vardagsrummet just nu.

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige? Fredrik Reinfeldt, Göran Persson, Ingvar Carlsson, Carl Bildt och Olof Palme.
Edit: Nej, självklart var inte Reinfeldt statsminister på 1900-talet. Det gick lite för fort där. Så jag lägger till Per Albin Hansson.

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? Nix. Inte så svårt när man väljer de fem som suttit sedan man föddes.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Marinblått/mörkblått och svart.

12. När vaknade du i dag? 06.59. Om man bortser från att både jag och Ludvig vaknade 05.38 för att den lille herren var så täppt i näsan att han behövde nässpray.

13. Vilken är din favorithögtid? Julafton! Japp, jag är fortfarande ett barn i sinnet. Fast midsommar kommer inte långt efter.

Julgranen 2012.

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? I Los Angeles. Då skulle jag vara med maken på en av mina absolut favoritplatser i hela världen. Inte så dumt.

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? En hästgård i Bohuslän (hmm, tror jag?) som jag åkte till för att delta i ett ridläger för tre och ett halvt år sedan. Åkte hem efter ett dygn.

16. Hur vill du tillbringa din pension? Gärna i ett stort hus i ett varmt land. Ingen snöskottning. Sol och bad. Tillsammans med min älskade make förstås.

17. Vad lyssnar du på just nu? Reklam på tvn.

18. Har du någon gång brutit ett ben? Nej, alla ben i min kropp är intakta faktiskt.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? Ägg, tomater, choklad, äpplen och salt.

20. Vem är din favoritkändis? Har ingen aning. Tom Hanks? Han verkar trevlig och är en väldigt bra skådespelare.

21. Vad är du på för humör just nu? Övervänt är nog det ordet som beskriver mitt humör bäst just nu. Maken kan liksom inte komma hem fort nog, men det dröjer fortfarande 25 timmar.

22. Vilka världsdelar har du varit i? Europa, Nordamerika och Asien.

Underbara Kalifornien.

23. Snarkar du? Nej, inte vad jag vet i alla fall. Fast det händer säkert ibland, typ vid förkylning och sånt.

24. Vilka yrken har du provat på? Dagisfröken, kassabiträde på bensinmack, butiksmedarbetare i klädbutik, loungevärdinna på Arlanda, kassabiträde i mataffär, telefonist, receptionist, handläggare samt receptionist igen.

25. Hur går du helst klädd? Jeans, t-shirt och ballerinskor. Men det är lite för kallt just nu.

26. Vilket stjärntecken är du född i? Jungfrun. Lite lagom neurotisk.

27. Vilket är ditt favoritgodis? Kexchoklad. Det har det alltid varit.

28. Vad sa du senast? Mamma älskar dig. När jag nattade Ludvig.

Jag och mitt lilla hjärta. Mamma älskar dig.

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Engelska och svenska.

30. Vad har du på dig just nu? Mörkblå favoritmjukisbyxor från A&F, svart linne och en turkos fleecejacka. Och hemstickade (av svärmor) tjocksockar.

31. Vilken är din favoritaffär? Amerikanska mataffärer! Jag finner dem omåttligt fascinerande och skulle kunna spendera en hel dag inne på t ex Ralph's eller Safeway.

32. Vad har du för storlek i kläder? S, M, 36 eller 38. Beroende på typ av plagg och märke.

33. Vad har du i dina fickor? Just nu? Ingenting. Men om jag sätter på mig vinterjackan har jag nycklar, hudsalva, en tutte (= napp) och tuggummin.

34. Vad köpte du senast? Clementiner, äpplen, galiamelon, färska champinjoner, färsk pasta, matlagningsgrädde, mellangrädde, gorgonzola, mjölk och filmjölk. Och två plastpåsar.

35. Hur många gånger har du flyttat? Oj oj oj. Ett antal gånger har det blivit. Jag kan missa några flyttar nu, men jag tror det är 20 gånger. Inte mindre i alla fall. Det värsta är att det, i alla fall för mig, blir lite av ett beroende. Så nu när jag bott i samma hus i ett och ett halvt år rycker det lite i kroppen, det är liksom dags att flytta på sig igen. Men det ska vi inte. Just nu.

Här bor vi.

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med? Yxa, eldstål och min mobiltelefon.

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Jag är mer eller mindre alltid trött, men jag är hellre upp sent på kvällen än tidigt på morgonen. Så kvällsmänniska.

38. Senaste filmen du såg på bio? The Hobbit som sagt.

39. Har du blivit sydd någon gång? Nej. Eller jo! Efter förlossningen.

40. Har du någon gång badat naken utomhus? Det skulle jag tro. Men inte sedan jag var barn.

41. Vad åt du till frukost? En tallrik filmjölk med sylt och flingor. Same as usual.

42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? Jag fick i trean på gymnasiet - Forsmarks Skola. Just vid den här tiden tror jag att vi befann oss i Indien, jag och min familj. Jag hade en ett år yngre pojkvän, bodde i korridor med ett gäng galna människor och festade en hel del. Kul tid, men också jobbig.

För snart tio år sedan.

43. Har du kört för fort någon gång? Japp.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Mamma gav mig en barnledig dag i Uppsala i söndags, trots att hon var sjuk. Det var fint.

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? På sängbordet.

46. Vad var det sista du åt? Chokladglasyr till kärleksmums. Var galet godissugen.

47. Vem är världens vackraste kvinna? Jennifer Lopez.

48. Är du blyg? Ibland. Fast jag vet egentligen inte om jag vill kalla det blyg, snarare reserverad.

49. Vilken var den sista konserten du var på? Tja, det måste ha varit Eric Saades spelning på Stadsfesten sommaren 2011.

Ludvig på Eric Saades spelning, Stadsfesten 2011.

50. Vad heter du i andra namn? Linda och Marie.

51. Har du varit med om en bilolycka? Nja. Bilolycka känns väldigt allvarligt, men jag har glidit in i en annan bil bakifrån p g a ishalka.

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Ja.

53. Vilken är den roligaste träningsformen? Ridning, utan tvekan. Även om jag vet att många inte räknar det som en träningsform så är det det. Man får seriösa muskler.

54. Har du några husdjur? Ja. En katt vid namn Tyson. Och en katt vid namn Isadora, men hon bor numera hos min mormor och morfar.

Tyson och Isadora.

55. Vill du gifta dig? Jag är redan gift, men jag skulle gärna göra det igen. Men samma man.

56. Var växte dina föräldrar upp? Mamma i huvudsak i Sveg och pappa i en yttepytteliten by som heter Lillhamra.

57. Har du någon gång ringt polisen? Nej, inte vad jag kan minnas.

58. Har du svenskt ursprung? Ja.

59. Har du, eller har haft, något smeknamn? När jag var yngre (tonåren) kallades jag för Anko och Angel. Numera är det mest maken som hittar på smeknamn åt mig, och då t ex Pumpkin, Pumpan och  Buffy.

60. Vilka är dina största svagheter? Jag har ofta extremt dåligt tålamod, kort stubin och jag verkar sakna förmågan att leva i nuet.

3 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Känner att jag måste säga hej, nu när jag är inne och kikar på din fina blogg. Många frågor och svar var det!

    Ser också fram emot en dag när jag hoppas att vi blir fyra i familjen, fast vi precis blivit tre. Den lille är det bästa jag gjort men han kan verkligen ta upp nästan all min vakna tid. Så jag kan föreställa mig att tillökning kan kännas både läskigt och något som man verkligen längtar till!

    Kram!

    Ps. Reinfeldt har inte varit statsminister på 1900-talet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är här och läser, brukar kika in på din blogg också :-) De små tar verkligen mycket tid, men det är de ju så värda!

      Och ja, hrm, jag vet förstås att Reinfeldt inte var statsminister på 1900-talet :-D Gick visst lite fort där :-) Men då stryker vi Reinfeldt och så säger jag Per Albin Hansson istället!

      Radera
  2. Kul att höra att du kikar in där ibland också :)

    Ja, nu är Arvid snart 4,5 månader och jag blir mer kär för varje dag och det blir ju bara roligare och roligare. Trots att första månaden var skitjobbig (alltså inte exceptionellt jobbig utan förmodligen bara helt standard-jobbig) så räcker det ju att titta på den lille så smälter man. Så otroligt himla värt det <3

    SvaraRadera