söndag 24 februari 2013

Vecka 31

Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 0 fulla dagar (v30+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 4 maj 2013.
Du har 69 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär. Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker. Om du har extra tungt arbete kan du ha rätt till gravidpenning från och med nu. Du ansöker om gravidpenning hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Tankar: Magen känns enorm och blir bara större och större för varje dag som går. Ibland undrar jag om det är en elefantunge som ska komma ut, men samtidigt så är magen (SF-måttet) mindre den här gången än när jag väntade Ludvig. Hur nu det går till. Var till barnmorskan för två veckor sedan och alla värden ser fortsatt bra ut, jag och lillasyster mår bra (enligt mätbara parametrar i alla fall, sen kan vi ju diskutera foglossningen och den mentala hälsan t ex). Här är vår hälsa i siffror (inom parentes första och andra besökets mätningar):

Blodtryck: 116/66 (116/70 / 124/69)
Blodsocker: 3,2 (3,9 / 4,1)
Hb: 128 (123 / 125)
SF-mått: 26 (23)
Hjärtfrekvens: 155 (155)

Jag är grymt less på att vara gravid nu faktiskt, och då är det ändå typ nio veckor kvar om lillasyster behagar komma ut när hon ska. Jag inser också hur mycket jag förskönat och idealiserat tiden som gravid, under tiden jag inte varit gravid. Det har varit tankar om hur mysigt och speciellt det är, rosa moln och glittrande skimmer. Men ärligt talat, jag mindes fel. För mig är det inte så. Jag vräker gärna lillasyster både en och två veckor innan hon egentligen är beräknad, så att jag får tillbaka min kropp och kan röra mig som folk igen. Det vore skönt. Men tills dess skulle det underlätta om det blev vår, så att jag slapp tunga skor och tjocka jackor som tillsammans med foglossningen gör det nästintill omöjligt att vara ute och röra sig. På det sättet var det bra mycket enklare att vara gravid i Södertälje.

2 kommentarer:

  1. Det närmar sig! En annan har bara ca 4 veckor kvar till snitt (om jag får det datum jag vill)... DET ÄR JU FAN SNART!!! :-O Måste shoppa det sista!! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sätt fart! ;-) Själv gör jag inget annat än shoppar känns det som :-P

      Radera