onsdag 6 mars 2013

Dressing room

Äntligen är det dags att färdigställa vårt dressing room. Som jag har väntat! Det är verkligen jobbigt att leva i totalt flytt- och renoveringskaos i månad efter månad, år efter år, men nu börjar liksom bitarna falla på plats. Åtminstone på övervåningen.

Sovrummen (vårt och Ludvigs) blev ju klara för ganska länge sedan, kontoret blev färdigt tidigare i vinter (men är ett kaos igen p g a övriga renoveringar och medföljande förvaringsbrist) och igår blev tv-rummet här uppe klart. Nu ska det bara tapetseras färdig i vårt dressing room, sen kan vi bygga garderober och flytta in med alla prylar på rätt plats! Igår skissade vi upp hur det ska se ut och nästa helg siktar vi på att åka till IKEA och inhandla allt som behövs.

Skissen. Jag är kass på att skissa.

Det blir alltså totalt sex garderober: en 100 cm bred, två hörngarderober och tre 50 cm breda. Mellan de två 50-garderoberna på kortsidan kommer det bli en glipa på ca 20 centimeter som vi bygger igen. Väggen är för lång (eller kort?) helt enkelt för att det ska passa in precis. Men det kommer bli skitbra! 

I 100-garderoben ska ytterkläder och skor för "fel" säsong förvaras, sen är hörngarderoben bredvid och 50-garderoben bredvid den makens. Övriga tre garderober (två 50 och en hörngarderob alltså) är mina. Den avlånga "pinnen" jag har ritat in är en gren jag ska ge mig ut och leta efter så småningom. Den ska målas vit och hängas på något vänster från taket och på den ska jag hänga galgar med utvalda plagg som jag vill ska synas. Min brudklänning t ex. 

 Makens hörn till vänster, mitt till höger.

Rutan i mitten på skissen är en tänkt sittplats, det skulle kännas lyxigt och hemtrevligt. Och en stor lurvig matta ska det vara också förstås, som man kan borra ner fossingarna i på morgonen. Sittplatsen är i en perfekt värld även dold förvaring, men bara om jag hittar något som är både snyggt, prisvärt och förvaring i så fall. Snyggt går först, så just nu spanar jag på en rosa bänk från Åhléns. Till det en ljus matta (lurvig som sagt) och kanske en takkrona av något slag?

Bänk och takkrona från Åhléns. 

Borde väl bli riktigt mysigt och fint - eller hur?

5 kommentarer:

  1. Åh vad roligt!
    Jag håller på med min egna lilla walk in closet just nu (slipar och snart ska det målas) så jag tycker att det är jätteroligt att få ta del av hur du har tänkt :)

    En sak jag funderade på bara är utrymmet som blev "över".
    Skulle du inte kunna bygga en skohylla för snygga skor istället där? eller blir det för tight?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också är på G! :-)

      Jag funderade också på om man inte skulle kunna utnyttja det lilla utrymmet på något sätt, men 22 centimeter är verkligen inte mycket att leka med alltså... Vi har dock sagt att vi ska sätta upp alla garderoberna och se hur det blir innan vi bestämmer oss, så i slutändan kanske det blir något slags utnyttjande av utrymmet ändå.

      Radera
  2. Låter klokt!

    Jag ska lägga ut lite bilder sen också, men i mitt fall är det snedtak och inte så mycket utrymme att leka med så det blir inga garderober, utan bara klädstänger och hyllsystem under dessa från IKEA Algot-serien :)

    SvaraRadera
  3. Åhhhh vill oxå ha ett sånt rum!! (elr ja till en början ett eget hus då förstås) =)
    Jag tänker oxå typ skoförvaring från golv till tak på dom 22 cm kanske? För jag menar frågar du mig så skulle det vara najs med ganska mycket skoförvaring ;)

    SvaraRadera
  4. Åh vad spännande och vad snyggt det kommer bli. Måste få komma på besök snart, var evigheter sen vi sågs. Har ju inte fått se din fina bebismage. Kram

    SvaraRadera