onsdag 13 mars 2013

I love loppis

Gjorde ett snabbstopp på min favoritloppis "på lunchen" idag, de har öppet två dagar i veckan och jag brukar kika in i så fort jag får tillfälle. Nu var det dock länge sen, så det fanns mycket nytt att spana på. I första hand var det möbler jag var ute efter, skulle behöva en stor skänk att ha i "matsalen", en stor helkroppsspegel till klädkammaren och ett soffbord till soffhörnan framför kakelugnen i vardagsrummet. Hittade flera tjusiga möbler, men ingen jag kunde ta något beslut om. Får nog ta med mig maken och kika igen, kanske på söndag när de har öppet nästa gång.

Om jag fyndade någonting? Självklart! Jag tror aldrig jag kommit ut därifrån tomhänt.

 Tre fina träbrickor och en näverkorg.

Ett sött kak-/brödfat i trä.

Fyra vackra gamla böcker.

 Bäst av allt - komplett Lilla Uppslagsboken i tio delar från 1958, i absolut toppskick!

Två av brickorna (de som ligger ner på bilden) ska jag måla vita och klistra fina papper på "botten". Den tredje brickan är vacker som den är. Det lilla kakfatet ska få samma behandling som brickorna och de gamla böckerna får bli ett stilleben på lämplig plats. Uppslagsböckerna ska stå i bokhyllan och se vackra ut, helt enkelt. De är verkligen i superfint skick, och inuti finns bland annat stadskartor och annat som man kan veckla ut. Älskar! Näverkorgen hittar jag garanterat ett bra användningsområde till.

Jag är mycket nöjd med dagens shopping och känner hur pysselnerven i mig börjar vakna alltmer nu när solen skiner och värmer, även fast det är svinkallt ute. Hade tänkt lämna iväg vårt matbord för målning, men nu undrar jag om jag inte ska göra det själv ändå. Vi köpte en vattenbaserad målarfärg för någon vecka sedan som inte luktar alls och som tydligen skulle vara helt OK för gravida att använda, så ja... Det kanske är ett tecken? Det blir ju definitivt billigare, och gjort tidigare antagligen. I samma veva finns det ett par möbler till som skulle behöva lite kärlek, så det är nog något att seriöst fundera på. Tid finns ju menar jag.

Dags att hämta barn på förskolan!

4 kommentarer:

  1. Känner igen mig :-) Det är så roligt att piffa upp loppisgrejjer!

    SvaraRadera
  2. Inte meningen att vara negativ men om du vill ha ett hållbart resultat och om det inte ska blöda igenom så måste nog bordet åtminstone grundas med oljefärg. Jättefina saker som du har fyndat.
    Puss puss/M

    SvaraRadera
  3. Älskar loppis!
    Dock älskar jag inte lika mycket att piffa upp saker med färg osv. Inte riktigt min grej, tålamodet och resultatet tryter =)

    SvaraRadera
  4. Vad är det för loppis du besöker? Fina saker du hittat. Kram

    SvaraRadera