lördag 2 mars 2013

Blomsterprakt

Våren kom och försvann, precis som man får räkna med när våren visar sitt ansikte i slutet av februari. I alla fall här uppe, hade vi bott i Skåne hade antagligen den ljuva våren stannat kvar. Som tur är så är det bara vårvintermånaden mars kvar, sen borde våren komma på riktigt ganska snart. Hoppas jag. Min kropp skriker efter sol, värme och torrt gräs.

Den korta promenaden hem från förskolan i onsdags.

Inomhus gör jag vad jag kan för att behålla vårkänslan med härliga blommor. Det känns lyxigt att gå omkring här hemma och se fina snittblommor lite överallt, för att inte tala om den maffiga hortensian. Det är inget vi har tagit för vana att köpa hem, men nog känner jag att det definitivt borde bli en vana. Ett enkelt och hyfsat billigt sätt att lyfta både humöret och hemmet.


Ranunkler i köksfönstren. Gamla colaflaskor funkar fint som vaser.

Älskar hortensia, och då speciellt i den här blå-lila-rosa nyansen.

Ett fång tulpaner och kvistar i en vas på bordet piffar ju upp vilken måltid som helst.

Sovrumsfönstret har fått sitt också, några gerberor och kvistar i loppisfyndad liten karaff.

Idag river vindarna i träden, snön yr och det är just nu -6,8°C. Till imorgon förmiddag varnar SMHI för att det kan komma 10-20 centimeter nysnö. Känns inte jättekul, men jag försöker vara positiv och tänka att lite ny snö ovanpå det halvsmälta befintliga snötäcket brukar ge smältandet en extra skjuts när det väl sätter igång på riktigt igen. Om en månad eller så.

4 kommentarer:

  1. Fina bilder, speciellt blommorna gillade jag!
    Är det foto Angelica?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Med lite redigering kan man ordna riktigt fina bilder ;-)

      Radera
  2. Så härliga bilder! Hortensia har aldrig varit en favorit, men nu kanske jag måste ge den en chans:-) Har fått för mig att jag kommer att ha ihjäl den direkt, vet inte varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att hortensia är typ omöjliga att ha att göra med, min är halvdöd redan ;-)

      Radera