måndag 18 mars 2013

MVC-besök

I torsdags var det dags för kontroll hos barnmorskan igen och allt såg bra ut. Men. Och det är ett stort men. Lillasyster ligger på tvären och verkar inte ha för avsikt att ändra på det någon gång snart. Jäkla unge! Ludvig lade sig nedåt och fixerade sig redan kring vecka 30, och även om jag vet att andra (tredje, fjärde, femte osv) barnet ofta fixerar sig mycket senare (om ens alls) så hade jag hoppats att hon åtminstone låg åt rätt håll. Ska jag behöva rita en karta och svälja?

För den som är intresserad kommer i alla fall mina värden genom graviditeten här:

Blodtryck: 110/63 (116/70, 124/69, 116/66)
Socker: 3.2 (3.9, 4.1)
Hb: 128 (123, 125)
SF: 28 (23, 26)
Hjärtljud: 145 (155, 152)

Mina värden har varit så bra genom hela graviditeten, så den här gången tyckte inte barnmorskan att vi behövde kolla varken Hb eller sockret, så de siffrorna är från förra kontrollen för en månad sedan. Det enda som inte är som det "ska" är SF-måttet, det ökar inte alls i den takt som kurvan säger. Men tja, ligger ungen på tvären så är det ju inte så konstigt att livmodern inte växer i riktning norr-syd så att säga. P g a detta bokade barnmorskan in en extra kontroll innan påsk, då vi bara ska kolla läget och mäta magen. Har hon sedan inte vänt sig till kontrollen veckan efter är det dags att boka in ett vändningsförsök. Det ser jag inte fram emot, så snälla lillasyster - lägg dig med huvudet nedåt innan dess (och stanna så)!

1 kommentar: