torsdag 2 maj 2013

När kommer lillasyster?

Två dagar kvar till beräknad förlossning och jag känner att det vore kul att få lite gissningar på när hon kan tänkas komma. Om inte annat så för att fördriva tiden lite. Men varför nöja sig där? Jag tycker vi kör gissning på längd och vikt också! Vem är på?!

Bakgrundsinformation:
Ludvig kom en vecka efter beräknat datum, torsdagen den 20 maj klockan 08.59. Förlossningen startade med vattenavgång och från att vattnet gick tills att han var ute tog det ganska precis 13 timmar. Han vägde 4220 gram och var 54 centimeter lång. Under den graviditeten låg SF-måttet exakt på medelkurvan hela tiden och jag kände mig fullständigt proppfylld av bebis den sista månaden (inte så konstigt kanske så här i efterhand). Han fixerade sig runt vecka 30 och barnmorskan var helt övertygad om att jag inte skulle gå hela tiden ut, vilket inte jag trodde heller eftersom jag hade väldigt mycket förvärkar och sammandragningar.

Lillasyster är alltså beräknad att komma ut nu på lördag (4 maj). Enligt tillväxtultraljudet som gjordes på MamaMia i vecka 27 (28?) beräknas hon bli en standardbebis på runt 3500 gram och 50 centimeter (vilket Ludvig i och för sig också beräknades till men det stämde ju alltså inte). SF-måttet ligger mellan nedersta och mellersta kurvan och har så gjort hela tiden. Jag känner mig inte alls lika "full" i magen den här gången, men å andra sidan har hon flyttat sig och bökat runt mycket mer än vad Ludvig gjorde eftersom hon ännu inte har fixerat sig (helt normalt vid andra/tredje/fjärde/osv barnet). Jag har inte haft lika mycket onda förvärkar den här gången, men väldigt mycket sammandragningar och foglossning. De senaste två kvällarna har det bökats på ordentligt nedåt, så att det känts som att någon stuckit in 1000 knivar i underlivet på mig.

Enligt statistiken föds barn nummer 2 2-3 dagar tidigare än barn nummer 1.

Så. Det får bli fyra olika "kategorier" tycker jag:
  • datum och tid
  • längd
  • vikt
  • tid från första känning till bebis på bröstet
Man behöver ju såklart inte gissa på allt, men om man vill så är man välkommen. Om inte annat så kan ni ju göra det för att roa mig! Gissa här i kommentarsfältet så sammanställer jag gissningarna i ett blogginlägg sen.

6 kommentarer:

  1. 5/5 kl. 03.24, 3873gr och 51 cm!
    Känningar; 7, 5tim.

    SvaraRadera
  2. 7/5 (hoppas tidigare för din skull men det datumet säger något till mig)
    Kl: 17.23 och 51 cm lång och en matchvikt på 3560 gram :)
    Förloppet tar 8 timmar och 23 minuter :P

    SvaraRadera
  3. 8 maj 19:10
    7,5 timme
    52 cm
    4000 gram :)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. 7maj, kl07.34. Vikt 3805. Längd 51,5. Väntan 6,45min.

    SvaraRadera
  5. 5 maj, 04:54
    3384 g och 51 lång
    Tiden blir 9 timmar och 35 minuter


    // Magdalena W

    SvaraRadera
  6. 5/5 kl
    10.25
    52 cm
    3.840 g
    10 timmar och 43 min

    SvaraRadera