tisdag 15 januari 2013

Besök hos barnmorskan

Dagens barnmorskebesök var väldigt positivt. Hon är en himla glad och trevlig prick min barnmorska, och allting såg bra ut. Däremot blir det ju verkligen inga långa besök den här graviditeten, jag har ju redan gjort det här en gång och har inte direkt några frågor att peppra henne med. Så trots att vi kollade blodtryck, socker- och blodvärde, kände på och mätte magen samt lyssnade på hjärtljuden så var vi klara på 15 minuter. In och ut, typ.

Förutom vissa problem med foglossning verkar min kropp även denna gång må väldigt bra under graviditeten. Ännu bättre än förra gången faktiskt, då var jag tvungen att äta järntabletter och hade ändå ett lägre blodvärde än vad jag har nu. Jag är fascinerad över att det kan skilja så, för jag har heller inte tänkt på att äta järnrik kost den här gången som jag gjorde då.

Dagens värden
Blodtryck: 124/69
Sockervärde: 4,1
Blodvärde: 125
SF-mått: 23
Hjärtljud: 155

En annan sak som verkligen skiljer sig från förra gången är hjärtljuden. Med Ludvig låg det som högst på 145, men oftast på 140. Nu 155 alltså. Det får mig att fundera på om det kanske inte är en tjej i magen trots allt? Man brukar ju dessutom säga att om det ligger över 150 så tyder det på flicka och under 150 tyder på pojke. Men det är såklart ingen säker "könsbestämning" och det kan ju skilja sig trots att det blir samma kön. Om två veckor (+ 1 dag) vet vi förhoppningsvis.

3 kommentarer:

  1. Jag har av någon konstig anledning haft sjukt bra värden under båda graviditeterna...och det verkar bli likadant denna gång :-) Vi äter ju mycket grönsaker mm och järnrik kost och det funkar uppenbarligen! Dock är foglossningen jävligare den här gången och började tidigare...Men det går ju över om några månader och jag får något underbart för "besväret". Ska bli spännande att se om hen visar er om det är en han eller hon :-)

    SvaraRadera
  2. Så spännande det är! Det med Hjärtljuden och att om dom är lite högre stämde på Alma ;-)

    SvaraRadera
  3. Har också hört det där om hjärtljuden, min bebis hade 145 sist och det är ju en pojke så kanske är det en tjej i din mage? Mitt järnvärde var också bättre den här gången men jag är mer noga med maten den här gången också. Får man se en magbild snart eller? =)

    SvaraRadera