tisdag 1 januari 2013

Juli - September 2012

Juli bestod mest av jobb, jobb och jobb för mig, men de dagar jag ändå var ledig passade vi verkligen på att fylla med härliga sommarminnen. Vädret var ju inte det bästa, men för en gångs skull hade jag turen med mig och var ledig de allra flesta av de få riktiga sommardagarna. Det blev en hel del bad i poolen för Ludvigs del, och när andan föll på åkte vi in till stan och käkade glass eller middag på någon uteservering. Det plockades blommor och gjordes i ordning buketter, den allra finaste var de två gula blommorna som jag fick av Ludvig.

På kvällarna gick jag långpromenader med Halo och när jag kom hem kunde vi frossa i jordgubbar från våra egna jordgubbsland. Helt galet mycket jordgubbar fick vi! Mot slutet av månaden kom min mamma upp för att hämta Ludvig, ett dygn senare var vi barnfria i flera dagar för första gången. Det kändes konstigt, skönt, jobbigt och roligt och vi visste ju att Ludvig hade det hur bra som helst. Vi hann göra en hel del, bland annat gå ut och äta fin middag för att (i efterskott) fira vår bröllopsdag. 4 år som gifta. Sista helgen i juli åkte vi ner till Hedemora för dop av min yngsta kusin, och då fick vi också tillbaka vår efterlängtade son efter 4-5 dagar. Visserligen var han sjuk, men det kan ju vara nog så passande då att få vara med mamma och pappa igen.










I början av augusti gick den årliga Träskfesten av stapeln här i byn. På dagen fanns en hoppborg och lite annat kul uppställt utanför byagården och på kvällen var det fest. En väldigt trevlig tillställning, som piffades till lite extra genom att jag äntligen fick sätta tänderna i lite kräftor. Efter den helgen, och ett långt sommarlov, var det äntligen dags för Ludvig att få börja på förskolan här i byn efter att ha fått gå i grannorten under sitt första halvår på förskola. Inskolningen gick jättebra, och Ludvig älskar att vara där (för det mesta).

Andra helgen i augusti åkte vi till Lycksele med tre andra familjer och gick på djurparken och bodde på hotell. Jättemysigt, och något som börjar bli en tradition (förra året var vi bara två familjer dock). Ludvig fick prova att rida för första gången och tyckte det var superkul, helt tvärtemot vad jag trodde. Efter två späckade dagar åkte vi hem och packade om väskorna för en längre tripp söderut, först till min mormor och sen till Ludvigs mormor. Så under månadens två sista veckor hann vi med härliga dagar i solen, mys, god mat och en heldag inne i Stockholm med besök både på Skansen och Gröna Lund. Den dagen får nog priset som sommarens bästa dag faktiskt. Det sämsta med resan var dock att det också innebar att Isadora flyttade ifrån oss, då hon fick följa med ner till min mormor och stanna där. Men hon har det bra, så det var den absolut bästa lösningen för alla parter.












September började med ett glädjebesked - vi tre skulle bli fyra! Det glädjebeskedet innebar dock att jag blev liggande i soffan mest hela månaden, med fruktansvärt illamående och förlamande trötthet. De stunder jag orkade vara på benen spenderades på promenader och fika på stan t ex, och vi laddade inför den kommande vintern genom att köpa mössa och vantar. Renoveringen fortsatte så sakteliga här hemma och Ludvig gjorde sitt bästa för att härma sin pappa, och ärligt talat så är han ju klart sötare i skyddsglasögon än vad Lasse är.

September innebär ju också att Elitserien drar igång, så Ludvig fick förstås passande kläder på sig. Han drog också på sig nackspärr för andra (tredje?) gången i sitt liv, och då passade ju den hemstickade SAIK-halsduken alldeles utmärkt som muskelvärmare. I slutet av månaden blev det allt kallare, om än otroligt vackert, ute och det blev dags för säsongens första brasa i kakelugnen. Passande nog på vår ettårsdag som husägare (och också ett år sedan vi eldade i kakelugnen för första gången)!





1 kommentar:

  1. Kul att se att du har kommit igång med skrivandet igen och underbart att se alla fina bilder. Puss

    SvaraRadera