söndag 27 januari 2013

Vecka 27

Du är i vecka 27.
Du har gått 26 fulla veckor och 0 fulla dagar (v26+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Lör 4 maj 2013
Du har 97 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer. Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen. Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont. Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Tankar: Ny vecka igen! Jag tycker inte jag gör annat än att byta vecka, samtidigt som jag tycker att jag borde vara längre gången än vecka 27. Precis som man "ska" så sover jag oroligt och drömmer mycket, dock kanske inte så mycket om bebisen eller förlossningen. Jag vaknar dessutom nästan alltid på rygg, vilket känns lite konstigt eftersom jag i vanliga fall absolut inte kan sova på rygg. Nu är det helt plötsligt bekvämast. Ännu konstigare blir det eftersom det egentligen "ska" vara obekvämt att sova på rygg som gravid, eftersom bebisen då kan klämma åt kroppspulsådern.

Särskilt andfådd vet jag inte om jag känner mig. Däremot är jag täppt i nästan precis hela tiden, så det blir ju jobbigt att andas ändå. Varje morgon när jag vaknar är det helt stopp i näsborrarna och jag är torrare än Death Valley i munnen för att jag legat och andats genom den istället. Not so great. Det blev bättre när jag under en veckas tid halvsatt och sov eftersom jag hade sådan slemmig hosta, men då fick jag å andra sidan sjukt ont i nacke och axlar efter ett tag - och det är väl inte särskilt önskvärt det heller.

All in all mår jag dock bra just nu faktiskt, så det är väl bara att njuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar