torsdag 17 januari 2013

Räkna räkna räkna

Kvällen ägnas åt budgetarbete. Vi har de senaste åren försökt få rutin på det, att man kring årsskiftet sätter sig ner, går igenom kostnaderna för året som gått och uppskattar kostnaderna för det kommande året. De fasta kostnaderna alltså, räkningarna som kommer varje månad/kvartal/halvår. Övrigt kan ju vara svårt att uppskatta, det får helt enkelt kosta det som finns kvar och inte mer.

Det är rätt skönt att räkna efter och göra en budget, åtminstone tycker jag det. Trots att jag räknar siffror kors och tvärs så att jag till slut knappt har en aning om vad det är för summor jag får fram. I slutändan brukar det reda upp sig i alla fall, och jag känner en sådan lättnad när det är gjort. En kontrollmänniska som jag älskar helt enkelt att ha stenkoll på läget.

Det här året har vi (i alla fall jag) ett mål, ett stort mål. Köket ska renoveras i sommar. Och till det krävs förstås en hel del pengar, varför det känns ännu viktigare med en budget för att kunna se hur hårt vi faktiskt kan spara. Och nog kan vi spara en hel del mer än vad vi gör, och jag kan inte låta bli att fundera - vart tar alla pengar vägen?! Hur kan man göra av med sådana summor (alltså vi är ju inte rika så vi snackar inga enorma summor såklart, men betydliga summor ändå) och ändå inte veta vad man köpt?

Uttrycket "många bäckar små" stämmer verkligen bra. En fika här, lite kläder till Ludvig där... Ja, sen kommer jag faktiskt inte på något mer som jag (o)vanemässigt lägger pengar på. Vilket får mig att fundera ännu mer på vart pengarna egentligen tar vägen. Men, med en stundande köksrenovering att se fram emot är det dags att få lite ordning på torpet och dra åt svångremmen. Med lite visualisering, en drömbild av hur köket ser ut när det är färdigt, ska det nog inte kännas alltför jobbigt ändå.

Om det är någon mer som är som jag (dvs kontrollfreak) eller om någon helt enkelt känner att det är dags att reda upp ekonomin, då kan jag verkligen rekommendera den här sidan. Ett smart och enkelt sätt att trimma ekonomin, lättfattligt och överskådligt. Testa!

Och ja, jag vet. Det är skittrist med bildlösa blogginlägg. Men ljuset alltså. Ljuset är inte bra. Omöjligt att ta vettiga bilder, om man inte är utomhus. Och när det är -23°C så är jag inte ute mer än nödvändigt. Men håll ut, vi går ju mot ljusare tider och jag ska bli bättre på att dra fram kameran!

2 kommentarer:

  1. Att ha en budget klar för dig är grymt skönt! Vi handlade mycket "skräp" förut och för ett år sedan satte vi oss ner och kikade på vad vi egentligen betalade för varje månad och gjorde upp en ordentlig sparplan till små mål (nya ytterkläder etc) och större mål (husköp) samt månadskostnader för maten. När vi hade vår uträkning klar var det så grymt skönt. Svårt början att gå efter men nu är det inte några större problem vilket är skönt!

    SvaraRadera
  2. Ska också ta tag i det så tack för inspirationen.

    Puss/M

    SvaraRadera